Головна навігація
Меню

E-Performance Magazine

Коли еволюція зустрічається з революцією.


Гаральд Віленброк

Зараз теплий післяобідній час, приблизно перша година, ми знаходимось в непримітному залі промислової зони на околицях Штутгарту. Вікна будівлі повністю закриті, ворота зачинені на замок, тож жодна душа не прослизне без авторизації і важлива інформація не потрапить назовні.  Всередині ретельно замаскована тестова модель Taycan. Вперше за 70 років історії спортивних автомобілів в Цуффенхаузені з’явився перший електрокар Porsche на акумуляторних батареях. На даний момент доступна тільки загальна інформація. Галузеві журнали намагаються переплюнути один одного малюючи футуристичну фантомну картину майбутнього авто. Однак одна річ не залишає сумнівів: Taycan наповнить бренд Porsche абсолютно новим змістом, адже традиційно сильною стороною бренду завжди були високоефективні двигуни внутрішнього згоряння. Це квантовий стрибок. І як часто буває у випадку радикальних змін, він не позбавлений ризиків.

Зовсім поряд, в темному кутку припаркований Porsche 911 - класика, яка з моменту презентації у 1963 році,  була викарбувана в колективній свідомості як справжнє осердя, втілення та саме серце бренду Porsche. Міф, що нараховує більш ніж мільйон автомобілів; феномен сучасності, культури, технологій та історії дизайну, автомобіль, який постійно оновлюється і в той же час залишається незмінним.

Два світи зіштовхнулися – але джерело їх походження спільне. Також спільними є їх цілі: наново визначити яким є характер Porsche. Які цінності відстоює бренд. І що він означає для двох чоловіків, які ходять зараз навколо автомобілів та жваво щось обговорюють.

Аугуст Ахляйтнер, худий, моложавий чоловік 63 років – це мозок автомобіля 911. Інженер-автомобіліст, він очолює модельну лінію більш ніж 18 років. Восьме покоління 911 – це його останнє дітище. Він завжди намагався зберегти цю спадщину, працюючи над її розвитком в дусі цінностей, традицій та інновацій Porsche. Плавна модифікація – так, радикальні зміни – ні. Небагатьом би вдалося створити подібний 911, але інженер навряд чи колись це визнає. Якщо ви згадаєте про важливу роль яку він відіграв, то зразу почуєте «моя команда» чи «мої колеги».

Розвиток моделі 911 - це більше еволюція ніж революція. Водночас ми створюємо кожне покоління таким чином, щоб воно не знецінювало свого попередника. Тому Porsches завжди поза часом.

Аугуст Ахляйтнер

Стефан Векбах на 20 років молодший за свого колегу. Він здійснює контроль над однією з найбільш відповідальних задач в компанії  Porsche. Отримавши ступінь у сфері ділового адміністрування, він очолював модельний ряд в Boxster, а зараз виконує ту саму функцію  та відповідає за модель Taycan – революційну концепцію на новому заводі у штаб-квартирі в Цуффенхазені. Зараз проводиться набір додаткових 1500 працівників, а в рамках кампанії щодо електромобільності буде виділено близько 6 мільярдів євро. Майбутня угода між персоналом та керівництвом заводу це справжній вияв сили. Разом вони посилають потужний сигнал: радикально новий автомобіль Porsche, який буде представлений наприкінці 2019 року, буде створюватися на батьківщині бренду. Задаючи нові напрямки розвитку в майбутньому, він одночасно повертається до своїх коренів.

Головна задача Векбаху довести, що докладені зусилля того вартували, що бренд може оновитися, залишаючись при цьому вірним собі. «Taycan, як перший повністю електричний автомобіль від Porsche, має довести що він повноправний член бренду Porsche», - зазначає він. - «Звичайно, це серйозний виклик, який породжує величезне очікування, як внутрішні так і зовнішні».

Інша причина високих очікувань, це той факт, що Taycan є перший з перших в цілій серії повністю або частково електрифікованих моделей автомобілів Porsche, які з’являться на ринку протягом наступних кілька років. Згідно з планом компанії Porsche більш ніж 50% проданих нових автомобілів до 2025 року будуть мати електропривід – а ця дата вже не за горами. Чи ці плани втіляться в життя буде залежати від того, як автомобіль Taycan, а потім і його модифікації, наприклад, Cross Turismo - більш практичний варіант з підвищеною функціональністю, покажуть себе в дії на дорозі та проявлять на ринку. 

Тож бренд має пройти через метаморфози, але в той же час залишитись вірним собі. Тоді існуючи шанувальники не втратять цікавість, а також вдасться привернути нових клієнтів, які сьогодні може і не підозрюють, що невдовзі вони придбають автомобіль Porsche. Бренд мусить досягти поставлену мету, і водночас не випустити з поля зору інші важливі орієнтири. Якщо перефразувати це автомобільними термінами, бренд має залишатися в своїй смузі руху і в той же час гнати на всіх парах.

Як можна здійснити такий маневр, щоб відцентрові сили не розірвали тебе на частини?

Для Аугуста Ахляйтнера значна частина відповіді криється в новенькому 911. Разом з Векбахом він обговорює великі та малі інновації, які вони впровадили в новий автомобіль 911, борючись з бажанням великих змін. Говорячи словами незалежного автомобільного журналіста: «Як і попередня версія, новий 911 не ставить під сумнів свій легендарний статус. Жоден закон про захист від шуму не здатний змусити затихнути вражаючий скрипучий гуркіт штучно вентильованого 3-літрового 6-циліндрового горизонтального двигуна. Ревіння при русі по інерції лунало протягом десятиліть, так само як і буяння та ричання під час збільшення кількості оборотів. Водійська програма Sport Plus та спортивна вихлопна система змушують падати штукатурку зі стелі в занедбаних тунелях, якщо проїхатись на повному газі та низькій передачі».

Іншими словами незважаючи на всі інновації новий 911 залишається подібним до попередніх версій. Та все ж він кардинально новий. Тож можна стверджувати, що 911 найкращий з усіх? «Звичайно», - відповідає Ахляйтнер не замислюючись. - «Кожне покоління було найкращим для свого часу. Але в нашій команді дуже багато творчих інженерів, дизайнерів та інших винахідливих працівників, які вже виношують ідеї, як покращити наступне покоління».

Надзвичайно показовими, однак, є і ті численні ідеї Ахляйтнера та його команди, які вони не втілили в життя протягом капітальної перебудови моделі, яка відбувалася без жодних досліджень ринку, зустрічей чи  консультацій, а базувалася тільки на довірі своїм інстинктам.

«Час від часу, люди які спостерігають зі сторони, говорять, щоб ми були обережними і не втратили нашу ДНК», розповідає Ахляйтнер. «Я не бачу такої загрози». Перш за се тому, що генофонд бренду знаходиться в людях, які конструюють, обдумують, будують та вдихають життя в автомобілі Porsche. І так само як і в будь-якому генетичному матеріалі, формотворчі характеристики потроху змінюються з кожним еволюційним кроком. Водночас, постійно змінюючись, залишаються вірними собі.

Деяким людям здається, що ці трансформації спричиняють майже магічний ефект. Вольфганг Порше, наприклад, казав про «магію Porsche», яку необхідно зберегти. Внук Фердинанда Порше та голова наглядової ради компанії Porsche AG нагадує нам, що жоден елемент автомобіля 911 не ідентичний зі своїм аналогом з 1960 року. Та все ж, саме осердя ікони спортивних автомобілів залишається незмінним вже протягом 50 років. «Ідентичність автомобіля 911 складається зовсім не з технічних деталей», - пояснює він. - «Визначним фактором є те що автомобіль залишається вірним своїй суті. І я більше не знаю жодного автомобіля, який би, так само як і 911, зберігав свою суть незважаючи на всі технологічні зміни, викликані духом часу.»

Ті моменти, коли 911 зазнав значних інноваційних змін, показали наскільки філософія бренду Porsche гнучка і водночас непохитна. Наприклад, перехід від повітряного до водяного охолодження чи рішення на користь турбонаддуву не раз змушували затятих шанувальників зітхати від подиву. Принаймні спочатку. Адже кожна оновлена модель затьмарила показники продажів своїх попередників, таким чином розвіюючи сумніви тих, хто вважав, що класичний автомобіль пішов у небуття.

«Наші працівники люблять Porsche і живуть ним», наголошує Ахляйтнер. «Для них, те чим вони займаються - більше ніж просто праця. А це означає, що насправді саме вони є найбільш надійними хранителями гена Porsche».

Інша справа, але той самий ефект: нещодавно представлені модельні лінії Cayenne, Panamera чи Macan також забезпечують краще прийняття створених модельних ліній. Те що з першого погляду здається парадоксальним, при ретельному розгляді доводить, що «хранителі гена Porsche», як називає їх Аугуст Ахляйтнер, дуже добре володіють умінням зберегти дух свого бренду, постійно оновлюючи як його сутність, так і прояви. Що і доводить новий автомобіль Taycan.

«В компанії Porsche працює унікальна команда, адже всі її члене є палкими шанувальниками наших автомобілів. Вони точно знають в якому напрямку рухатися і як досягти поставлених цілей».

Стефан Векбах 

Якщо вірити Стефану Векбаху найновіше поповнення родини Porsche не несе радикальних змін чи нових етапів. Радше, повністю електричний автомобіль Porsche є «наступним логічним кроком». Це не просто ще один електрифікований преміальний автомобіль, а скоріше незаперечний Porsche, навіть якщо його природа більш цифрова та електрична ніж у його попередників.

«Звичайно на ринку є деякі спортивні електрокари, які перетерпіли надзвичайні зміни, тільки для того, щоб досягти своїх експлуатаційних обмежень», - розповідає Векбах. - «Але для нас цього недостатньо. Porsche має запропонувати відтворювану продуктивність, а це означає найвищу ефективність на постійному рівні».

Векбах розповів, як його колеги-розробники зосереджено працюють, щоб відрегулювати численну кількість маленьких та великих, інколи дуже важливих, гвинтів та досягнути поставлених цілей з притаманною їм ретельністю. Наприклад, в розумній системі охолодження, в елементах інноваційної 800-вольтової технології та інших елементах, які забезпечують автомобілю Taycan максимальну ефективність, великий запас ходу, короткий зарядний цикл та традиційну динаміку керування притаманні Porsche. Бажання ніколи не зупинятися та ніколи не вдовольнятися досягнутим, а бути лідером в своїй сфері досягаючи надзвичайних висот, навіть коли це означає виняткову відданість – це також є характерним для компанії Porsche.

Наприклад, рішення обладнати Porsche чистим електроприводом після семи десятиріч двигунів внутрішнього згоряння не зустріло жодного опору в середині компанії, розказує Ахляйтнер. «Навпаки, відчувався впевнений настрій: нумо покажімо всім, що ми теж здатні створити повністю електричний спортивний автомобіль. Щось, чого раніше не існувало – так само як було, коли ми створили перший спортивний позашляховик Porsche Cayenne кілька років тому».

Фокусування виключно на типі приводу на думку Ахляйтнера є помилковим підходом. Точніше, такий підхід образно кажучи застрягає в моторному відсіку. Для Porsche система приводу це тільки частинка цілого. І зовсім інші речі є вирішальними. Далі Ахляйтнер розповідає, як він вперше сів за кермо першого прототипу автомобіля Taycan. Як він відрегулював сидіння та рульову колонку, ретельно оглянув цифрову приладову панель та відчув «базову ергономіку» автомобіля. Як він потім заплющив очі і подумав: «В кожній деталі відчувається справжній дух Porsche».

Але який він, справжній дух Porsche? Що може або мусить зазнати еволюційних змін? А які характеристики бренду залишаються незмінними?

Спортивні лінії, широкі стегна, контури вікон, чотирьохточкові фари денного світла та витончена голова на широких плечах: завдяки всім цим особливостям Porsche впізнають, задовго до того, як можна почути ревіння двигуна. Для Стефана Векбаха існують і інші визначальні характеристики Porsche: наприклад, динамічність, емоції, якість та ефективність. «Що насправді характеризує чистокровний Porsche, так це той факт, що автомобіль постійно спонукає водія до активної участі», - пояснює Ахляйтнер. Продовженням цієї філософії є автомобіль Taycan, в такій же мірі як і автомобіль 911. Період адаптації до одного автомобіля Porsche після другого займає декілька хвилин, якщо він взагалі існує».

З такої точки зору, обидві моделі Porsche створені відповідно до однієї ідейної лінії, згідно з якою бренд і продовжує свій розвиток. Кожний з цих автомобілів має власну незалежну та чітку ідентичність. І все ж в них є багато спільного у багатьох суттєвих аспектах.

В цьому контексті вони нагадують керівників двох модельних ліній, які повільно направляються в бік виходу. Хоча два чоловіки й належать до різних поколінь, вони мають на диво багато спільного. Обидва більшість вільного часу проводять за кермом: Ахляйтнер також часами й на мотоциклі, а Векбах крутячи педалі свого гірського велосипеда. Обидва працюють в конструкторському центрі у Вайсах. Їх розділяє лише один поверх, тож вони завжди можуть обмінятися думками, майже миттєво і з будь-якого приводу.

Векбах розповідає, як почавши працювати в компанії Porsche, він взяв собі в оренду автомобіль 997 Carrera S. І як потім йому не хотілося повертати цей автомобіль. Тож його батько купив цей автомобіль для свого сина. «найкраще в цій історії те, що автомобіль й донині знаходиться в гаражі.»

Ахляйтнер приєднався до компанії Porsche набагато раніше, в роки його молодості. В той час на баварському телебаченні йшла програма «Blickpunkt Sport» («Фокус на спорті»), яка висвітлювала підготовку до перегонів 24 години Ле-Мана гонщика Вальтера Рьорля (Walter Röhrl) «на випробувальному треку Porsche в Вайссаху», як пригадує Ахляйтнер. В його пам’яті надовго залишились спогади про динамічний автомобіль і його водія. В результаті, син керівника відділу BMW приєднався до команди Porsche в Штутгарті в 80-х роках в якості молодого інженера-автомобіліста.

Як розробник, він спостерігав за розвитком продукції Porsche, що відбувався в спосіб, який багатьом здавався неможливим. Як наприклад, до родини приєдналися компактні позашляховики та позашляховик Gran Turismo, які значно розширили коло шанувальників. Як бренд набував популярності не всупереч, а завдяки його здатності постійно змінюватись.

Серце Ахляйтнера до сих пір належить автомобілю 911, навіть після стількох років. «В цьому автомобілі гармонійно поєднуються ірраціональність та надзвичайна практичність в щоденному використанні», - як пояснює інженер. Тож 911 завжди буде стояти на почесному місці. Коли два чоловіки нарешті вийшли з зали та попрямували до своїх автомобілів, він додав: «Але в майбутньому я все ж мрію придбати Taycan».

Аугуст Ахляйтнер був відповідальним за модельний ряд 911 в 2001 році. Новенький 911 - третій та останні автомобіль над яким він працював. Ахляйтнер піде на заслужений відпочинок в березні 2019 році.

Стефан Векбах змінив консультування з питань керування на роботу в компанії Porsche в 2008 році. Векбах має докторський ступінь у діловому адмініструванні та очолює модельну лінію Taycan з листопаду 2014 року.

Гаральд Вілленброк - автор статей ділового журналу бренду, який часто пише про компанії, що готові до повного перезавантаження, рухаючись на максимальній швидкості.

Стаття вперше з’явилась на порталі новин Newsroom, 15.03.2019.

17.07.2019